TELEFON DO REDAKCJI: +48 62 766 07 17
Augustyna, Ingi, Jaromira 25 Września 2020, 08:12
Dziś 19°C
Jutro 13°C
Szukaj w serwisie

Ziarna pamięci

Ziarna pamięci


Z okazji 100. rocznicy urodzin Jana Pawła II i 100 – lecia cudu nad Wisłą w ostrowskiej konkatedrze odbył się koncert „Ziarna pamięci”.

Wystąpili soliści Opery Narodowej w Warszawie i Teatru Muzycznego w Łodzi Emilia Zielińska (sopran), Bogusław Morka (tenor) i Ryszard Morka (bas). Towarzyszył im zespół Bogna Band pod dyrekcją Bogny Dulińskiej. Koncert poprowadził aktor scen krakowskich Janusz Michalik.
Emilia Zielińska jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Od 2013 roku występuje na deskach Teatru Muzycznego w Łodzi, gdzie można ją oglądać w kreacjach zarówno operetkowych, jak i musicalowych. Uczestniczyła w wielu konkursach polskich i międzynarodowych. Z kolei Bogusław Morka (tenor) był solistą Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i Teatru Muzycznego Roma w Warszawie. Specjalizując się w repertuarze operowym nie stroni od innych gatunków wykonując oratoria, pieśni, a także partie operetkowe i musicalowe. Koncertuje i nagrywa z orkiestrami w Polsce i za granicą. Natomiast jego brat Ryszard Morka (bas) już w 1978 roku został solistą warszawskiej sceny operowej. Uczestniczył w wielu tournée warszawskiego zespołu m.in. w Japonii, Hong Kongu, na Cyprze, w Grecji, Belgii, Francji, Hiszpanii, Niemczech, Anglii, Rosji i na Litwie.
W Ostrowie w wykonaniu tych artystów można było wysłuchać pieśni patriotycznych. Obecni w konkatedrze słuchacze mogli zobaczyć ich świadectwo wiary w obecność Jezusa w Najświętszym Sakramencie. Koncert zorganizowany został przez Urząd Miasta Ostrowa Wielkopolskiego. Przy okazji warto przypomnieć, że w 1987 roku Kongregacja Kultu Bożego wydała specjalną instrukcję dotyczącą między innymi organizacji koncertów w kościołach. Czytamy w niej, że „Jest niezgodne z prawem wykonywanie w kościele muzyki, która nie zrodziła się z inspiracji religijnej i została skomponowana z myślą o określonych środowiskach świeckich, niezależnie od tego, czy jest to muzyka dawna, czy współczesna, czy stanowi dzieło reprezentujące najwyższy poziom, czy też posiada charakter sztuki ludowej. Jej wykonywanie oznaczałoby brak szacunku wobec świętości kościoła, a także samego utworu muzycznego, który nie powinien być wykonywany w niestosownym dla niego kontekście”. „Muzycy i śpiewacy nie powinni występować w prezbiterium. Najwyższym szacunkiem należy otaczać ołtarz, krzesło celebransa i ambonę. Najświętszy Sakrament winien być przechowywany, w miarę możliwości, w przyległej kaplicy lub w innym miejscu bezpiecznym i stosownie przyozdobionym”. W 2017 roku również Konferencja Episkopatu Polski wydała instrukcję o muzyce kościelnej. Znalazł się w niej między innymi zapis: „Trzeba pamiętać, że kościoły nie są zwyczajnymi miejscami „publicznymi” mogącymi służyć wszelkim zgromadzeniom. Są to miejsca święte, przeznaczone wyłącznie i na stałe, od momentu ich konsekracji lub poświęcenia, do sprawowania kultu Bożego. Pozostają one miejscem świętym również wtedy, gdy nie odbywają się w nim obrzędy liturgiczne. W Ewangelii czytamy: „Mój dom będzie domem modlitwy (Łk 19, 46)” (nr 44). Dlatego „Prelekcji ani komentarza do koncertu nie należy prowadzić z ambony. Jest ona bowiem miejscem proklamacji słowa Bożego” (nr 46). „Celem koncertów muzyki religijnej jest skierowanie serc słuchaczy ku Bogu, a nie promowanie wykonawców czy kompozytorów. Strój i zachowanie, zarówno wykonawców, jak i słuchaczy, muszą odpowiadać sakralnemu charakterowi kościoła” (nr 47).


Renata Jurowicz

Dodaj komentarz

Pozostało znaków: 1000

Komentarze

Nikt nie dodał jeszcze komentarza.
Bądź pierwszy!