TELEFON DO REDAKCJI: +48 62 766 07 17
Augustyna, Ingi, Jaromira 29 Marca 2020, 20:43
Dziś 19°C
Jutro 13°C
Szukaj w serwisie

Kobieta: nauczycielka pokoju

KATOLICKA NAUKA SPOŁECZNA

Nauczanie papieskie

Kobieta: nauczycielka pokoju

 

Nasze kolejne spojrzenie na kwestie pokoju jest bardzo bliskie tematowi, jaki został przedstawiony poprzednio, gdy chcieliśmy ukazać jak ważne są zadania rodziny w budowaniu pokoju.  Rola kobiety w rodzinie jest niezastąpiona. W Italii funkcjonuje takie popularne stwierdzenie: „La donna che fa la famiglia” (kobieta tworzy rodzinę). Myślę, że takie przekonanie jest bardzo powszechne, choć nieraz i błędnie rozumiane, gdyż jest tak, że cały ciężar dbania o rodzinę i wychowanie dzieci spływa tylko na kobietę. Niewątpliwie nie tak należy rozumieć rolę kobiety. Doceniając to wszystko, co kobieta wnosi w życie społeczne, Jan Paweł II w Orędziu na rok 1995 pragnął ukazać rolę kobiety jako nauczycielki pokoju. Wzywa więc kobiety, aby czyniły to całą swoją kobiecością, w każdym swoim działaniu, stając się świadkami i posłankami, ucząc pokoju w relacjach między osobami, pomiędzy pokoleniami w rodzinie, życiu społecznym i politycznym poszczególnych narodów, zwłaszcza w sytuacjach konfliktów zbrojnych.

Aby kobieta mogła być dobrą nauczycielką pokoju powinna sama doświadczać wewnętrznego pokoju, który wynika ze świadomości własnej godności jako kobiety. Niestety nie zawsze jest to do końca możliwe, w przeszłości, a także dzisiaj w wielu kulturach nie ma odpowiednich warunków, aby kobieta mogła tę świadomość w sobie pielęgnować. Często też kobiety stają się ofiarami mentalności materialistycznej i hedonistycznej, w której traktowane są przedmiotowo w celu dostarczenia przyjemności. Pojawiają się także nowe formy zniewolenia i handlu osobami, nawet w bardzo młodym wieku. Takie przykłady braku poszanowania godności kobiety należy piętnować z całą mocą i czynić wszystko, co możliwe, aby nie dochodziło do takich sytuacji.

Papież podkreśla wielki potencjał, jaki mają w sobie kobiety, wynikający z ich kobiecości, która w pierwszym rzędzie jest nastawiona na macierzyństwo. Instynkt macierzyński, nie jest tylko zarezerwowany dla kobiet, które są naturalnymi matkami. Jest częścią natury każdej kobiety i może być wyrażany i realizowany na różne sposoby. Dlatego społeczeństwa  mogą wiele zyskać pozwalając na pełne uczestnictwo kobiet w życiu społecznym. Obecność kobiet w życiu publicznym, politycznym i ekonomicznym jest wielkim ubogaceniem dla całej społeczności.

Rola wychowawcza kobiety jako matki jest niezwykle ważna, ale należy jeszcze raz przypomnieć, że w procesie wychowawczym dziecko potrzebuje obojga rodziców. Papież przypomina słowa z Familiaris Consortio (n. 37), że „rodzina jest pierwszą i podstawową szkołą uspołecznienia”. W tej właśnie szkole człowiek nabywa podstawy i ugruntowuje wartości, które będzie pielęgnował w całym życiu. W sytuacjach kryzysowych rodziny kobiety nie mogą pozostać same. Potrzebna jest pomoc nie tylko pojedynczych osób czy innych rodzin albo wspólnot religijnych. Potrzeba konkretnych działań państwa i organizacji międzynarodowych, aby wspierać kobiety i pomagać w spełnianiu podstawowych obowiązków w rodzinie, dając też możliwość udziału w życiu społecznym.

Fenomen kobiecości tak wyraźnie ukazany w Liście do kobiet (Jan Paweł II Mulieris dignitatem 1988 r.) potrzebuje nadal docenienia i możliwości większego zaistnienia w codziennym życiu. Jeśli spojrzymy na historie ludzkości to można powiedzieć, że jest ona w większości tworzona przez mężczyzn i niestety jest to historia wojen. Dlatego kobieta jako nauczycielka pokoju może nadać tej historii inny wymiar, przepełniony troską macierzyńską i opiekuńczością.

ks. Paweł Guździol
 

Dodaj komentarz

Pozostało znaków: 1000

Komentarze

Nikt nie dodał jeszcze komentarza.
Bądź pierwszy!