TELEFON DO REDAKCJI: 62 766 07 07
Augustyna, Ingi, Jaromira 28 Marca 2024, 19:07
Dziś 19°C
Jutro 13°C
Szukaj w serwisie

Jedynym Światłem jest Jezus Chrystus

Jedynym Światłem jest Jezus Chrystus

mozaika

Greckie słowo „pantokrator” oznacza wszechwładcę. W kulturze greckiej termin ten był zarezerwowany dla boga. W greckiej wersji Starego Testamentu, czyli w Septuagincie, to słowo służyło do przetłumaczenia hebrajskich określeń Boga: Sabaoth (święty), Jahwe i Elohim (Jestem, który Jestem). W Nowym Testamencie to pojęcie najczęściej odnosi się do Boga Ojca. Chrześcijanie tym terminem od najdawniejszych czasów nazywają Jezusa Chrystusa. Wyrażają w tym wiarę w jedność Boskich Osób. Nadanie tego określenia Jezusowi jest także wyrazem wiary, mającej swoje źródło w Piśmie Świętym, że Bóg osadził Chrystusa po swojej prawicy i oddał mu panowanie nad całym stworzeniem. Stało się to po Jego śmierci na krzyżu i zmartwychwstaniu. Chrystus w doskonały sposób wypełnił wolę Ojca i dokonał dzieła zbawienia wszystkich ludzi i całego świata. On stał się jedynym Pośrednikiem między Bogiem i ludźmi. Jezus jest jedynym Panem i władcą całego stworzenia.  

Bardzo wymownie przedstawia się Chrystusa Pantokratora w sztuce, zwłaszcza bizantyjskiej. Postać Chrystusa ujęta jest frontalnie, z brodą, z aureolą krzyżową, ze zwojem lub księgą w lewej ręce, z prawą ręką w geście błogosławieństwa. Najczęściej można zobaczyć przedstawienia Chrystusa Pantokratora na mozaikach w starożytnych kościołach. Jedno z takich przedstawień znajduje się w bazylice w Cefalù na Sycylii. Tam Chrystus Pantokrator w jednej dłoni trzyma otwartą księgę, w której znajdują się słowa wzięte z Ewangelii według św. Jana: „Ja jestem światłością świata. Kto idzie za Mną, nie będzie chodził w ciemności, lecz będzie miał światło życia” (8, 12). 

Ten wizerunek Chrystusa Pantokratora wybrał Ojciec Święty Benedykt XVI jako obraz - symbol Roku Wiary. Papież od początku swojego pontyfikatu przypominał nam o potrzebie odnalezienia drogi wiary, aby coraz wyraźniej ukazywać radość i odnowiony entuzjazm spotkania z Chrystusem. W tym kontekście Rok Wiary – jak pisze Benedykt XVI w „Porta fidei” – „jest zaproszeniem do autentycznego i nowego nawrócenia do Pana, jedynego Zbawiciela świata” Papież przypomniał także, iż w tajemnicy śmieci i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa Bóg objawił pełnię miłości, która zbawia i wzywa ludzi do nawrócenia i przemiany życia przez odpuszczenie grzechów. Wiara, którą otrzymaliśmy na chrzcie winna kształtować całe nasze życie. Dar nowego życia winien być widoczny w naszej chrześcijańskiej codzienności. Ten dar trzeba pielęgnować i rozwijać. Służy temu Rok Wiary, który poprzez wsłuchiwanie się w słowo Boże oraz studium dokumentów Soboru Watykańskiego II i Katechizmu Kościoła Katolickiego, ma nam pomóc w głębszym poznaniu Jezusa Chrystusa i jeszcze większym przylgnięciu do Niego.

Celem Roku Wiary jest odkrycie przez nas Chrystusa Pantokratora, czyli Boga wszechmogącego i jedynego. Jest to Bóg, który dla naszego zbawienia stał się człowiekiem, umarł i zmartwychwstał. Po dokonaniu dzieła zbawienia wstąpił do nieba, gdzie zasiada po prawicy Boga Ojca. On i tylko On jest naszym Panem i Zbawicielem. To są treści, które wyznajemy w każdą niedzielę podczas Mszy Świętej w naszym Credo. Wpatrując się w piękny wizerunek Chrystusa Pantokratora chcemy, aby nasze wyznanie wiary nie było tylko wyuczoną na pamięć liturgiczną formułą. Wyznawane prawdy wiary powinny stawać się żywe w naszym codziennym życiu. Powinniśmy być ich świadkami wobec innych ludzi. Stąd tak ważne są słowa wypisane na księdze trzymanej przez Chrystusa Pantokrartora: ,,na drodze wiary jedynym Światłem jest Jezus Chrystus”. Szkoda, że na większości obrazków drukowanych w Polsce widnieje tylko głowa Chrystusa Pantokratora, a nie cały Jego wizerunek.

oprac. Arleta Wencwel

Opis do zdjęcia

Cefalù, gdzie znajduje sie mozaika Jezusa Pantokratora, to rybackie miasteczko na wschodnim wybrzeżu Sycylii, w połowie drogi między Mesyną a Palermo. Katedra została wzniesiona w 1131 roku przez Rogera II,
w podziękowaniu Matce Boskiej za ocalenie od utonięcia podczas burzy na morzu. Mozaiki pochodzą z 1148 roku. W sklepieniu catinum przedstawiona jest uroczysta postać błogosławiącego „Chrystusa Pantokratora”. Zbawiciel odziany jest w chiton w odcieniu czerwieni, oznaczający odwieczne bóstwo, na który narzucony jest niebieski himation, symbolizujący przyjęte człowieczeństwo. Na chitonie na prawym ramieniu widnieje clavus - ozdobny brzeg, który bywa interpretowany jako znak kapłaństwa Chrystusa. Dwa wyciągnięte palce,wskazujący i środkowy, oznaczają unię między naturą boską i ludzką. Natomiast złączone ze sobą trzy palce symbolizują jedność Trzech Osób Boskich. Otwarta księga ukazuje Jezusa jako Wcielone Słowo. Złote tło mozaiki to kolor nieba. Poniżej widzimy Madonnę  i czterech archaniołów. W dwóch niższych sektorach po obu stronach okna dwunastu Apostołów. 

Galeria zdjęć

Dodaj komentarz

Pozostało znaków: 1000

Komentarze

Nikt nie dodał jeszcze komentarza.
Bądź pierwszy!