TELEFON DO REDAKCJI: 62 766 07 07
Augustyna, Ingi, Jaromira 28 Marca 2024, 12:13
Dziś 19°C
Jutro 13°C
Szukaj w serwisie

Godzinki o Niepokalanym Poczęciu NMP

Godzinki o Niepokalanym Poczęciu NMP

Godzinki o Niepokalanym Poczęciu są całe utkane z Biblii. Znajdziemy w nich aż 50 obrazów i symboli zaczerpniętych z Pisma Świętego. Autor godzinek odnosił do Maryi wiele motywów ze Starego i Nowego Testamentu.

Niepokalana jest porównywana nie tylko do biblijnych kobiet, ale także do niektórych przedmiotów i wydarzeń. Godzinkowe hymny to właściwie cała litania oryginalnych maryjnych tytułów. Autor godzinek dosłownie oddychał Biblią. Ileż  niezwykłych opowieści, obrazów, porównań! Godzinki to coś więcej niż zbiór maryjnych hymnów, to szkoła modlitwy, to zaproszenie, by wejść w biblijny świat, w którym Bóg opowiada o Jego miłości do człowieka. 

Śpiewając godzinki, możemy nie tylko wychwalać świętość Niepokalanej, ale zrobić sobie powtórkę z wiedzy biblijnej i teologicznej. Judyt wojująca, runo Gedeona, plastr miodu Samsona… Za każdym z tych określeń kryje się biblijna historia, w której Bóg objawia swą moc.

Różne są wersje na temat czasu jak również powstania Godzinek. Najprawdopodobniej powstały w XIV lub XV wieku, jako wynik sporów między zwolennikami Dunsa Szkota a tomistami na temat tłumaczenia i wyjaśnienia Niepokalanego Poczęcia NMP. Problem dotyczył kwestii: w jaki sposób Maryja została poczęta bez grzechu pierworodnego, skoro urodziła się jeszcze przed odkupieńczą śmiercią Jezusa. Problem ten rozstrzygnął Duns Szkot, który stwierdził, iż Matka Boża została zachowana od grzechu Adama i Ewy mocą przyszłych zasług jej Syna. Na tle tych sporów franciszkanin Leonardo Nagaroli napisał oficjum ku czci Niepokalanej Dziewicy. Zdaniem niektórych badaczy Godzinki są tłumaczeniem tego oficjum. Inni uznają za autora bł. Piotra Rodrigueza (1531 – 1617). W Polsce Godzinki rozpowszechniły się za sprawą jezuitów. Za ich tłumacza przyjmuje się Jakuba Wujka albo nieznanego jezuitę z klasztoru św. Barbary w Krakowie. Bp Julian Wojtkowski pisząc o powstaniu Godzinek przypomina, że według innych jeszcze badaczy autorem jest bł. Władysław z Gielniowa. Stolica święta zatwierdziła Godzinki w roku 1615. Polski przekład wydrukowano w roku 1616. 

Rozbieżność w wyjaśnieniu problemu autorstwa, czasu i miejsca powstania Godzinek płyną m.in. stąd, iż obecny tekst jest jednym z wielu znanych na przestrzeni wieków. Pochodzi najprawdopodobniej z XVIII wieku. Można natomiast stwierdzić z całą pewnością, że kult Matki Bożej w naszej Ojczyźnie był zawsze bardzo silny. Wielbili Ją królowie i lud naszych miast i wsi. Niepokalana zaś dawała wielokrotnie wyraz szczególnego umiłowania naszej ziemi. Historia poświadcza o wielkim nabożeństwie do Maryi św. Kazimierza (1438-1484), który Godzinki odmawiał każdego dnia. Godzinki były umiłowanym nabożeństwem króla Zygmunta III (1566-1632). Odprawiał je codziennie. Za przykładem króla śpiewała je szlachta i rycerstwo polskie. 

Godzinki to piękny przykład pobożności ludowej. Można podziwiać kunszt literacki i teologiczny, z jakim autor tej modlitwy namalował obraz Maryi. Godzinki są zbudowane na wzór liturgii godzin, czyli brewiarza. Składają się z siedmiu części: jutrzni, prymy, tercji, seksty, nony, nieszporów i komplety. Ponieważ są znacznie krótsze od kanonicznych godzin brewiarza, dlatego nazwano je godzinkami. Pojawiły się w średniowieczu i były jakby skróconą wersją liturgii godzin, stając się, od XIII wieku, zasadniczo modlitwą świeckich chrześcijan. Popularyzowały je różne pobożne bractwa i trzecie zakony. Najbardziej znane w Polsce są Godzinki o Niepokalanym Poczęciu Maryi.

Melodia oparta jest na motywie zaczerpniętym z Kyrie gregoriańskiej Mszy IX o Matce Bożej. Godzinki są wyrazem wiary w Niepokalane Poczęcie, która była żywa na długo przed ogłoszeniem dogmatu w 1854 roku. W godzinkach słyszymy także echa pozostałych trzech dogmatów maryjnych, a mianowicie prawdy o Bożym macierzyństwie, o trwałym dziewictwie Maryi i o wyniesieniu do chwały nieba.

Godzinki, małe oficjum ku czci Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny są perłą katolickiej mariologii, a także czymś na wzór rozwiniętej litanii do Matki Bożej. W Jutrzni, co wydaje się bardzo logiczne ze względu na porę dnia, tj. ranek, nazywamy Maryję Gwiazdą porankową, zaś wiele polskich pieśni nazywa ją Jutrzenką. 

Bez Maryi, bez jej szczególnej roli w Bożym dziele zbawienia, niemożliwym byłoby takie zrodzenie Zbawiciela, bez jej doskonałego posłuszeństwa woli Bożej. Maryja, która między grzesznikami „jak lilia między cierniem” „kruszy łeb smokowi” nie inną zbroją, jak tylko głęboką pokorą. Kompleta jest wieńcem, jakim splatamy „Pani łaskawości”, uznając Ją, Wniebowziętą, godną stać „po prawej ręce Króla w złotogłowie”. Godzinki kończy ofiarowanie, stanowiące nawiązanie do śmierci człowieka i zawierające prośbę, aby Maryja strzegła wiernych w chwili opuszczania „ziemskiego padołu”.

ks. Jacek Paczkowski

 

Galeria zdjęć

Dodaj komentarz

Pozostało znaków: 1000

Komentarze

Nikt nie dodał jeszcze komentarza.
Bądź pierwszy!